Metsäkoulutus ry:n kuulumiset

Tervehdys jäsenet!

Metsäkoulutus ry:n strategiatyö edistyy. Tällä hetkellä on menossa jäsenhaastattelut, jonka pohjalta saadaan näkemys koko strategiatyön pohjaksi. Kiitos jo tässä vaiheessa kaikille panoksestanne yhteisen strategian hyväksi. 24.5 pidetään MTK:ssa Helsingissä hallituksen jäsenten ja varajäsenten strategiatyöpaja.

Yhdistyksen vuosikokous pidetään perjantaina 2.6 klo 12.00 Helsingin yliopistolla Viikissä. Pidämme jäsenille strategiaan liittyvän työpajan. Pistä päivä kalenteriisi ja tule vaikuttamaan yhdistyksen tulevien vuosien suuntaan ja linjauksiin.

Alueelliset markkinointiverkostot

Alueelliset markkinointiverkostot ovat lähteneet hyvin käyntiin. Viidellä paikkakunnalla (Joensuu, Kannus, Saarijärvi, Rovaniemi ja Paimio) on pidetty ensimmäiset verkostojen tapaamiset. Tilaisuuksissa on ollut paikalla yhteensä noin 50 henkilöä.  Verkostotapaamisissa on mietitty yhdessä hyvin konkreettisia toimenpiteitä metsäalan koulutuksen markkinointiin. Kannustan kaikkia edelleen tekemään ja jatkamaan työtä suunnitelmien pohjalta. Hyvin suunniteltu on enää toteutusta vaille.

Tapahtumia

Taitaja2017 Helsinki – ammattitaidon suomenmestaruuskilpailut pidetään Helsingin Messukeskuksessa 15.-18.5. 2017. Metsäkoulutus ry on mukana Taitaja 9- kilpailujen palkitsemisessa. Koulutuksen järjestäjillä on mahdollisuus päästä mukaan esittelemään koulutustarjontaa kisailijoille. Lisätietoja: Paavo Lyytikäinen Metsäteollisuus ry, paavo.lyytikainen@forestindustries.fi

Metsäkoulutus ry ja jäsenet ovat mukana 15.-16.5 pidettävässä valtakunnallisessa Metsävisan finaalissa. Finaaliin osallistuu 100 yläkoululaista ympäri Suomea. Kaikki metsäalan koulutusasteet ja useita metsäalan toimijoita on mukana Espoon Nuuksiossa järjestettävässä finaalissa. Lisätietoja: anne.turunen@smy.fi http://www.smy.fi/opeta-opi/metsavisa/

Bioaika-rekka starttaa

Bioaika on metsäsektorin yhteinen lahja 100-vuotiaalle Suomelle ja sen nuorille. Bioaika-rekka, kiertävä tiedekeskus, aloittaa kiertueen sadan pysähdyksen taktiikalla Helsingistä Rautatientorilta 5.6.2017 klo 10.30. Tule mukaan kiertueen starttiin, metsäsektorin katukarkeloihin.

Ohjelma

Klo 10.30 Tervetuloa Bioaikaan, Kimmo Tiilikainen, Maatalous – ja ympäristöministeri, Maa -ja metsätalousministeriö Klo 10.45 Bioaika-rekan starttaaminen

Klo 10.50 Bioaika – Matkalla yhteiseen tulevaisuuteen, Kristiina Vuopala, Tiedekeskus Pilke, Metsähallitus

Kannustan oppilaitoksia ja metsäalan toimijoita osallistumaan mukaan bioaika-rekan tilaisuuksiin ympäri Suomea. Nyt on hyvä tilaisuus kertoa metsäalan koulutuksesta ja metsäalasta. Lisätietoa: laura.kuusisto@metsa.fi ja https://www.bioaika.fi/

Oppimateriaalia

Metsäkonealan työturvallisuusopas on julkaistu. Opas on tarkoitettu koneyrittäjille, työntekijöille ja metsäalan yrityksille. Opas soveltuu hyvin oppilaitoksiin ja opiskelijoille opiskelumateriaaliksi.

Nyt on oppilaitoksilla ja muilla kiinnostuneilla mahdollisuus tilata opasta hintaan 4 euroa/kpl + (alv 10 %). Oppaan ovat tehneet yhteistyössä Koneyrittäjien liitto, Puuliitto, Työturvallisuuskeskus ja Stora Enso Lisätietoa: tania.airosmaa@koneyrittajat.fi

Metsäkonealan liiketoimintaopas

Metsäkoneyrittäjän liiketoimintaopas on valmistumassa ensi lukukaudelle oppilaitosten ja koneyritysten käyttöön. Oppaan julkaisee Opetushallitus. Oppaan ovat tehneet yhteistyössä Työtehoseura, Koneyrittäjien Liitto ja Tapio.

Esimakua oppaan sisällöstä saa siihen liittyvästä sähköisestä tehtäväpankista: http://bit.ly/mky-liiketoimintaopas Lisätietoa: eila.lautanen@tts.fi

Tapion verkkokurssit -50 % oppilaitoksille ja opiskelijoille

Metsäkoulutus ry:n ja Tapion välisten keskustelujen pohjalta oppilaitoksille ja oppilaille on nyt -50 % alennus Tapion verkkokursseista ja TAPIO Maastotaulukot -sovelluksesta. Kaikki hinnat sisältävät alv:n 24 %.
TAPIO Maastotaulukot -sovellus vuodeksi käyttöön 18,60 €

Sovellusta käytetään verkkoselaimella tai Android-laitteilla myös appsina.

Verkkokurssit

• Sertiseriffi PEFC  34,10 €
  • Istuta laadukkaasti 10,95 €
  • Laadukas taimikonhoito 10,95 €
  • Kannattava metsätalous 72,50 €
  • TAPIO Harvennuskortti 43,95 €

Kesään mennessä julkaistavat verkkokurssit

• TAPIO Maanmuokkauskortti 43,95 €
  • Sertiseriffi FSC Neuvoja 46,45 €
  • Sertiseriffi FSC Toteuttaja 41,45 €

Verkkokurssilisenssit ovat henkilökohtaisia ja käytettävissä 12 kk siitä hetkestä, kun sen itse aktivoi. Poikkeuksena Kannattava metsätalous, jonka suoritusaika on 3 kk.

Alekoodit

Opiskelijahinnan saa, kun maksaa tilauksen verkkokaupassa alennuskoodin avulla. Kun tilauksen tekee oppilaitos, myös laskulle tilaaminen on ok! Oppilaitos voi sopia myös vuosilaskutuksesta, jos ryhmiä tulee sekä keväällä että syksyllä. Alennuskoodit saat Tapiosta tarja.ollas@tapio.fi

Lisätietoa: tarja.ollas@tapio.fi

Pyydän teitä ilmoittamaan minulle Metsäkoulutus ry:n uutiskirjeestä kiinnostuneet ihmiset organisaatiostanne. Laittakaa minulle heidän sähköpostiosoitteet osoitteeseen ville.manner@metsakoulutusry.fi

Hyvää kevättä ja alkavaa kesää!