Mikä sinusta tulee isona?

En tiedä, vastaa moni nuori, ja se on oikea vastaus. Mutta vielä parempi vastaus on, että minusta voi tulla ihan mitä vain.

Unelmia pitää olla. Tavoitteet ovat tärkeitä. Ja on hienoa, jos nuorella on jokin toiveammatti. Mutta työelämä ja työtehtävät muuttuvat. Vuosien päästä nuoruuden unelmatyötä ei ehkä ole olemassakaan. Myös ihminen muuttuu. Kiinnostuksen kohteet voivat vaihtua iän myötä tai taidot kehittyä eri tavoin kuin nuorempana ajatteli.

Nuoren olisikin tärkeää pitää mahdollisimman monia ovia auki tulevaisuutta pohtiessaan ja valintoja tehdessään. 16-vuotiaan peruskoulunsa päättävän nuoren ei tarvitse eikä hän oikeastaan voikaan tietää, mikä hänestä tulee isona. Jos hänellä on unelmia, tuetaan niitä. Mutta muuten parasta mitä voimme tehdä, on kertoa mahdollisimman paljon eri vaihtoehdoista.

Metsäteollisuuden ammattilaiset ovat jo neljä vuotta kiertäneet Suomen yläkoulujen 9.-luokkia kertomassa alan ammateista, töistä ja opiskelusta. Näitä ”koululähettiläitä” oli viime vuonna noin 270, ja he kertoivat nuorille myös omat uratarinansa. 270 erilaista tarinaa, joista ilmenee, että johonkin tiettyyn ammattiin tai tietylle alalle voi kulkea hyvinkin erilaisia polkuja pitkin. Eräskin ulkomaankirjeenvaihtajan uraa ajatellut, kieliä ja viestintää opiskellut sekä tanssia puolitosissaan harrastanut sosiologi toimii tänä päivänä viestintätehtävissä metsäteollisuuden palveluksessa. Ei ollut viivasuora polku, mutta tällainen minusta tuli isona.

Ensi syksynä Mahdollisuuksien metsä -kampanja vie taas koululähettiläät yläkouluihin jakamaan tietoa metsäteollisuudesta ja kannustamaan nuoria harkitsemaan alaa uravaihtoehtona. Kaikki eivät metsäteollisuudesta kiinnostu eikä tarvitsekaan, emme me kaikki voi työskennellä samalla alalla. Mutta joka vuosi joku innostuu ja kiittelee, että ei olisi ilman koululähettilään vierailua tullut alaa ajatelleeksikaan. Metsäteollisuus tarvitsee joka ikisen innostuneista ja motivoituneista nuorista. Ala uudistuu ja nykyinen työvoima eläköityy. Uusia, nuoria osaajia tarvitaan turvaamaan metsäteollisuuden tulevaisuus.

Me vanhemmat, opettajat, työelämän edustajat, nuorten läheiset – kannustetaan nuoria ajattelemaan isosti realismia unohtamatta. Jos ei tavoittele suuria, ei voi mitään suurta saavuttaa. Kaivetaan nuorista heidän vahvuutensa esiin ja ohjataan heitä käyttämään niitä. Neuvotaan, etteivät he sulkisi liikaa vaihtoehtoja liian aikaisin pois. Ja jaetaan tietoa erilaisista mahdollisuuksista. Mitä heistä tulee isoina – sen aika näyttää.

Helena Seppälä, tiedottaja, Metsäteollisuus ry

Mahdollisuuksien metsä -kampanja järjestetään 1.-22.11.2017. Yläkoulut voivat varata kampanjavierailun koulunsa 9.-luokkalaisille 28.5. mennessä osoitteessa www.metsateollisuus.fi/mahdollisuuksienmetsa2017