Metsäkoulutus ry:n ajankohtaiset kuulumiset

1. Metsäkoulutus ry uudistaa strategiansa – vastaa kyselyyn 1.9. mennessä

Yhdistyksen hallitus esitti ja kevätkokous hyväksyi toukokuussa 2021 Metsäkoulutus ry:n strategian päivittämisen toukokuuhun 2022 mennessä. Kyselyllä kartoitetaan jäsenten näkemyksiä toimintaympäristön muutoksista, koulutuksen haasteista sekä Metsäkoulutus ry:n toiminnasta. Toivon, että kaikki kyselyn saaneet vastaavat 1.9. mennessä.

2. Metsäkoulutus ry:n hankeideahaku auki 1.-31.10.2021

Metsäkoulutus ry järjestää vuosittain lokakuussa metsäalan koulutuksen kehittämiseen liittyvän hankeideahaun. Kehittämisideat voivat olla esimerkiksi koulutussisältöjen ja opetusmateriaalin kehittämistä, työelämän ja oppilaitosten välisen yhteistyön kehittämistä, opettajien osaamisen kehittämistä, metsäalan koulutuksen markkinointia, virtuaalisten ja digitaalisten oppimisympäristöjen ja sisältöjen kehittämistä.

Tänä vuonna Metsäkoulutus ry erityisesti painottaa ja pitää tärkeänä hankeideahaussa opetusmateriaalien kehittämiseen ja metsäalan koulutuksen markkinointiin liittyviä hankeideoita.

Kehittämishankeideat vastaanottaa toiminnanjohtaja Ville Manner Metsäkoulutus ry. Alla linkki hankeideahaun lomakkeeseen. Täytä tarvittavat tiedot ja lähetä idea sähköpostilla osoitteeseen ville.manner@metsakoulutusry.fi.

Metsäkoulutus ry:n hallitus käsittelee saapuneet hankeideat ja tekee päätöksen mitä hankeideoita yhdistys tukee Metsämiesten Säätiön hankehakuun marraskuun 2021 aikana. Hankeideoita voi lähettää Metsäkoulutus ry:lle 1.-31.10.2021.

Hankeideahaun lomake: http://www.metsäkoulutus.fi/hankeideahaku/

Hankeideahaun prosessi ja ohjeet:  http://www.xn--metskoulutus-jcb.fi/hankehaun-ohjeet/

3. Työelämä tutuksi verkostosivut ja verkkokurssi hyödynnettävissä

Työelämä tutuksi –verkostosivut sisältävät verkosto-osion, mistä löytyvät kaikki metsäalan koulutusta tarjoavat oppilaitokset koulutusohjelmittain sekä kouluyhteistyöhön sitoutuneet työnantaja- ja työntekijäjärjestöjen tukihenkilöt yhteystietoineen. Toinen osa sivustoa on Työelämä tutuksi-verkkokurssi, mikä sisältää keskeisen työlainsäädännön ja metsäalan toimintatavat. Kurssi on rakennettu niin, että se täyttää metsäalan perustutkinnon 2018 ”Työelämässä toiminen” – pakollisen kurssin vaatimukset. Korkeakoulujen päätöksellä kurssi voi sisältyä valittaviin opintoihin. Verkkokurssi on Moodle-alustalla, ja sitä voidaan käyttää sekä itsenäiseen opiskeluun että opettajavetoisen koulutuksen apuna.

Työelämä-tutuksi verkostosivuthttps://ttsmetsa.fi/tyoelama

4. Metsäalan koulutuksen markkinointiesite

Metsäkoulutus ry toteutti keväällä metsäalan koulutuksen markkinointiin tarkoitetun sähköisen esitteen. Esitteeseen voit tutustua oheisesta linkistä: Esite: Metsäalan koulutus – tutustu!

Esitettä voi hyödyntää koulutuksen ja alan markkinoinnissa. Esitteestä on tehty painettu versio ja sitä voitte tilata: ville.manner@metsakoulutusry.fi

5. Vaikuttaminen ja lausunnot

Metsäkoulutus ry vaikutti ja lausui hallituksen linjaukset puoliväli- ja kehysriihessä 29.4.2021 esitykseen ja toisen asteen rahoitusasetuksen uudistamiseen liittyen.

Voitte lukea lausunnot:

6. Yhdistyksen kokoukset

Hallitus kokoontuu syksyllä 3.9., 15.10. ja 17.11.

Yhdistyksen syyskokous pidetään perjantaina 9.12. klo 12.00 alkaen.

Hyvää syksyä kaikille!

Ville