Metsäkoulutus ry ajankohtaiset

Hallitus 2020

Susanna Aro, puheenjohtaja Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Jäsenet ja henkilökohtaiset varajäsenet

Simo Jaakkola, Koneyrittäjien liitto ry, varajäsen Markus Tähkänen Yksityismetsätalouden Työnantajat ry.

Sari Pitkänen Itä-Suomen yliopisto, varajäsen Markus Holopainen Helsingin yliopisto

Ulla Asikainen Karelia AMK, varajäsen Antti Sipilä Hamk

Ilkka Harkkila Ammattiopisto Livia, varajäsen Hanna-Mari Laitala Kpedu.

Mari Nieminen Tampereen seudun ammattioppilaitos Tredu, varajäsen Jarmo Nikkanen Gradia Jämsä

Maarit Tenkula TTS Työtehoseura, varajäsen Ari Puustinen Savon ammattiopisto Sakky.

Alina Lehikoinen Metsäylioppilaat ry, varajäsen Tuomas Kuittinen MEOL – metsäalan opiskelijat ry

Soile Koriseva Metsäteollisuus ry, varajäsen Reetta Pilhjertta Metsäteollisuus ry

Hannu Lamminen Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry, varajäsen Tuomo Turunen Metsäpalvelu Turunen Oy

Riikka Vasama Teollisuusliitto, varajäsen Jari Sirviö Teollisuusliitto

Tiina Eklund METO – Metsäalan Asiantuntijat ry, varajäsen Maija Arvonen Loimu ry.

Vaalivaliokunta 2020

Kari Palojärvi Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry (yrittäjät)

Pekka Janhonen Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto POKE (oppilaitokset)

Erkki Eteläaho METO – Metsäalan Asiantuntijat ry (työntekijät)

Alina Lehikoinen Metsäylioppilaat ry (opiskelijat)

Matti Mäkelä Metsäteollisuus ry (työnantajat)

Jäsenmaksut 2020

A) 3500 euroa koulutuksen järjestäjät

B) 2500 euroa metsäalan työnantaja yli 200 työntekijää (Metsäteho, Metsäteollisuus ry, MTK, Säätiö, Tapio Oy)

C) 1000 euroa metsäalan työnantaja 100-200 työntekijää, yhdistys (kansalais-, palkansaaja-, työnantaja-, yrittäjäjärjestö tai vastaava yhdistys), tutkimusorganisaatio

D) 500 euroa metsäalan työnantajat 50-99 työntekijää, museot

E) 100 euroa metsäalan työnantaja alle 50 työntekijää, opiskelijajärjestöt

Kannatusjäsenmaksu: yhteisö 500 euroa, henkilö 50 euroa

Metsäkoulutus ry toteuttaa tänä vuonna jäsentyytyväisyyskyselyn jäsenilleen ja jäsenmaksuperusteiden tarkistuksen.

2. Opinnäytetyöpankki

Metsäkoulutus ry on kehittänyt yhdistyksen nettisivuille opinnäytetyöpankkia, jossa opinnäytetyön tarjoajat ja selvitystyötä tarvitsevat organisaatiot voivat ilmoittaa aiheita ja löytää työlleen tekijän. Tulette saamaan helmikuussa tunnuksen, jonka avulla voitte lisätä opinnäytetyön aiheen tai selvityksen kuvauksen yhteystietoineen yhdistyksen sivuille.

3. Metsäopettajien akatemia

Metsäopettajien ensimmäinen akatemia käynnistyi aloitustilaisuudella 10.1. Helsingissä. Akatemiaan kutsuttiin 20 opettajaa jokaiselta koulutusasteelta. Akatemia -kurssi kestää kevään 2020. Kurssilaiset tekevät kurssin aikana verkko-opintoja ja osallistuvat läsnäolopäiville. Kurssista saa 5 opintopistettä. Akatemian ovat toteuttaneet yhteistyössä Metsäkoulutus ry ja Metsäteho. Metsämiesten Säätiö on rahoittanut akatemiaa.

4. Opiskelijoille kilpailu ja Arvokas metsämme -dokumentti

Opettaja

Aktivoi ja innosta oppilaita Metsä360-kilpailulla!

Metsä360-kilpailu kannustaa oppilaita katsomaan metsää uusin silmin ja ideoimaan metsän uusia käyttömahdollisuuksia. Kootkaa ryhmiä tai osallistukaa vaikka koko luokalla. Voittajille on luvassa peräti 6000 euron arvoinen palkinto. Kilpailu on suunnattu metsäalan toisen asteen opiskelijoille sekä lukiolaisille ja sen järjestää LUT-yliopisto sekä Marjatta ja Eino Kollin säätiö.

Lue lisää ja osallistu!

Hyödynnä 30 minuuttinen Arvokas metsämme -dokumentti

Kehutusta Arvokas metsämme -dokumenttielokuvasta on leikattu nyt oppituntikäyttöä varten 30 minuuttinen versio. Käytä mahdollisuus hyväksesi ja monipuolista opetustasi. Vinkki: Arvokas metsämme -dokumentin katsominen on kätevää myös niinä päivinä, kun opettaja joutuu käyttämään sijaista.

Katso dokumentti Vimeosta. Salasana: nähdäänmetsässä

5. Tapahtumat ja tilaisuudet

Educa -messut 24.-25.1. Helsingissä messukeskuksessa. Metsäkoulutus näytteelleasettaja yhteisosastolla.

Koneyrittäjien Metsäpäivät 31.1. Tampere. Kommenttipuheenvuoro

Opopäivät 7.2. Tampereella. Näytteeleasettajana yhdessä oppilaitoksen edustajan kanssa.

Lapin metsätalouspäivät 13.-14.2. Rovaniemi. Puheenvuoro ”Miten työelämä voi tukea metsäalan oppilaitoksia”

Metsäkoulutus ry koulutuksen kehittämisseminaari 15.5. Stora Enso pääkonttori Helsinki.

Laita seminaaripäivä 15.5 kalenteriin ja tule kuuntelemaan ajankohtaisia asioita metsäalan koulutuksesta.

Hyvää kevään alkua!

T. Ville