Ilmastomme on tulevaisuutemme -hankkeen kuulumisia

Hankkeen toiminta alkoi 17.8.2020. Aluksi keskityttiin käytännön asioihin ja aiheeseen perehtymiseen. Kaikkiin Pohjanmaan yläasteisiin ja lukioihin otettiin yhteyttä ja niille kerrottiin hankkeestamme. Ajankohtainen ja yleissivistävä aihe sai myönteistä palautetta.

Olemme pitäneet syksyn aikana neljä luentoa lukioissa. Kaikki tilaisuudet on järjestetty biologian opetuksen yhteydessä. Haasteena on luonnollisesti ollut koronapandemia, jonka takia monet koulut eivät ole ottaneet vastaan vierailijoita. Seuraamme tilannetta ja vaihtoehtona meillä on virtuaalisia luentoja. Koska aihe toimii parhaiten paikan päällä nuorten kanssa, virtuaaliluentoja ei ole juurikaan markkinoitu. Tämä voi tietenkin tulla kysymykseen tulevaisuudessa.

Vallitsevien olosuhteiden takia painopiste vaihtui fyysisistä luennoista sanomalehden luomiseen. Syksyn aikana olemme suunnitelleet ja luoneet sisältöä kaksikieliselle paperilehdelle. Lehden teemana on metsä ja ilmasto. Lehdestä tulee kaksikielinen ja se jaetaan kouluvierailujen yhteydessä. Juttujen aiheet vaihtelevat ympäristöahdingosta puutalojen rakentamiseen. Olemme haastatelleet asiantuntijoita myös muun muassa Luonnonvarakeskuksesta, Ilmatieteen laitoksesta ja Sitrasta. Nuoret ja poliitikot ovat myös saaneet antaa näkemyksensä tulevaisuudesta ja ilmastosta. Lehti ilmestyy tammikuussa.

Yhdessä Ilmastoviisas metsänomistaja -hankkeen hankepäällikön Pia-Maria Thomssenin kanssa olemme järjestäneet kaksi webinaaria metsittämisestä. Vierasluennotsijana oli myös Pohjanmaan metsänhoitoyhdistyksen Anders Hjortman. Ensimmäinen tilaisuus oli suunnattu metsänomistajille, toinen kunnan työntekijöille. Erityisesti metsänomistajien keskuudessa aihe herätti suurta kiinnostusta.

Kevään aikana toivomme, että uusi lehti tulee suosituksi kouluissa. Tällä hetkellä kolme lukiota on varannut luentoja kevätlukukaudelle. Toivomme tietenkin, että niitä varataan enemmän.

Järjestämme myös kaksi eri yhteistyötä Marttaliiton kanssa. Ensimmäinen tehdään talvikuukausina ekologianeuvoja Anita Stormin kanssa. Tarkoitus on järjestää metsäpäivä oppilaille viidennellä ja kuudennella luokalla. Teemana on maku ja osaaminen luonnosta. Toukokuun viimeisinä viikkoina suunnittelemme yläkoulujen teemapäiviä yhdessä Marttaliiton projektijohtaja Roosa Mikkolan kanssa, joka tukee Itämeri 2.0 -hanketta. Silloin asialistalla on metsä ja meri.

Tulemme kevään aikana järjestämään myös webinaarin ajankohtaisista teemoista.

Hanke löytyy Instagramista nimellä Smartskog Fiksumetsä. Keväälle on suunnitteilla podcast ajankohtaisista aiheista ja kiinnostavista persoonallisuuksista.

Onko toiveita toiminnasta tai vinkkejä aiheista, joista meidän pitäisi tietää? Ota yhteyttä!

Hanketta rahoittaa Pohjanmaan ELY-keskus, Föreningen för skogskulturin, Metsämiestensäätiön/Metsäkoulutuksen ja Svenska kulturfondenin tuella. Hanketta hallinnoi ja toteuttaa Suomen metsäkeskus. Kiitos yhteistyöstä.

Anne Teir-Siltanen Suomen metsäkeskus

puh. 050 4422 191, anne.teir-siltanen@skogscentralen.fi