Tervetuloa ensimmäiseen metsäalan nuorisoviestinnän kehittämisfoorumiin!

MITÄ | Tilaisuudessa julkistetaan uusin Nuorten Metsäbarometri. Lisäksi kerrataan Samassa metsässä -tutkimushankkeen ja viiden muun lähiaikoina julkaistun nuorisotutkimuksen tuloksia, tällä kertaa erityisesti viestinnän näkökulmasta. Tutkimustulosten rinnalla käydään läpi liuta metsäisiä case-esimerkkejä ja kuullaan ja keskustellaan, mikä saa nuoret kiinnostumaan metsäalasta.

MISSÄ | Metsäpäivillä Clarion Hotel Helsingissä osoitteessa Tyynenmerenkatu 2 ja etänä livestreamin välityksellä. Tilaisuus on maksuton kaikille osallistujille, et tarvitse Metsäpäivien lippua.

MILLOIN | perjantaina 28.10.2022 klo 9-12

OHJELMASSA KLO 9-11

1. Uusi Nuorten metsäbarometri, Samassa metsässä ja muut ajankohtaiset tutkimukset ja hankkeet

Metsäalan markkinointiviestinnälle on parin viimevuoden aikana haettu tukea monesta kulmasta tutkimuksen keinoin. Nuorisoviestinnän kehittämisfoorumi avataan 2+5 tutkimuksen tärkeimmillä tuloksilla viestinnän näkökulmaa painottaen.

2. Opinto-ohjaajat haaviin

Tutkimukset osoittavat, että viesti metsäisten opiskelumahdollisuuksien olemassaolosta ei kulje tulevaisuuden tekijöille opojen kautta. Nyt kuullaan suoraan opinto-ohjaajalta, miten opot tavoittaa ja mikä opoja erityisesti kiinnostaa. Kerrataan lisäksi, millaisia materiaaleja metsäalalla on tarjota opoille ja pohditaan, kuinka opojen informoiminen metsän monista mahdollisuuksista voitaisiin ottaa haltuun yhdessä alana.

3. Miten herätetään mielenkiinto somessa

Päivitetään somemarkkinoinnin mahdollisuuksien viidakko vuonna 2022 keskiössä työntekijälähettiläisyys ja vaikuttajamarkkinointi. Kuullaan liuta onnistuneita case-esimerkkejä metsäalalta. Opiskelijat tulevat kertomaan mitä he ajattelevat metsäalan mannekiineina toimimisesta sosiaalisessa mediassa. Mukana alalle sattuman kaupalla tempautunut metsävaikuttaja Jätkä-Juho, vaikuttajaviestinnän haltuun ottanut Taimiteko ja uutta vaikuttajayhteistyötä käynnistelevä Lapin MetsäRekry.

Katso päivittyvä ohjelma osoitteesta ja ilmoittaudu mukaan Suomen Metsäyhdistyksen verkkosivuilta

Tilaisuuden järjestää metsäalan nuorisoviestijöiden ryhmä, jossa ovat mukana Metsähallitus, Suomen Metsästäjäliitto, Suomen Metsäkeskus, Suomen 4H-liitto, MTK, Maaseutuammattiin ry, Metsäkoulutus ry, Metsäteollisuus ry ja Suomen Metsäyhdistys.

Tapahtuma on osa Metsämiesten Säätiön rahoittamaa Samassa Metsässä -tutkimushanketta. Lahjoitukset ja säätiöfuusiot ovat tärkeä osa Metsämiesten Säätiön yleishyödyllisen toiminnan vaikuttavuutta. Lisätietoa www.mmsaatio.fi.

Tilaisuuden järjestämistä rahoittaa myös Maa- ja metsätalousministeriö osana Kansallisen metsästrategian toteutusta.

YHTEYSTIEDOT

Sirpa Kärkkäinen, johtava asiantuntija, Suomen Metsäyhdistys ry