Metsäkoulutus ry:n kuulumisia

Metsämiesten Säätiöltä 220 000 euroa hankkeille

Metsäkoulutus ry sai yhdessä hankekumppaneiden kanssa Metsämiesten Säätiöltä seitsemälle koulutuksen kehittämishankkeelle yhteensä 220 000 euroa. Hankkeista tehdään seuraavaksi sopimukset Metsämiesten Säätiön kanssa, jotta hankkeet saadaan konkreettisesti käyntiin. Metsäkoulutus ry:n ja kumppaneiden hankkeet:

1. Digitaalisen biotalous oppimisympäristön kehittäminen perustuen rajoja ylittävien osaamisverkostojen tutkimukseen ja osaamiseen: OpenBIO (MOOC periaatteen mukaisesti), Itä-Suomen yliopisto ja Sari Pitkänen 30 000 euroa
  2. Avoimet verkkokurssit (MOOC) metsä- ja biotaloudessa: digitalisaation mahdollisuudet koulutuksessa ja opiskelijamarkkinoinnissa, Helsingin yliopisto Mika Rekola 34 800 euroa
  3. Metsä puhuu uusille osaajille -alueellisen markkinoinnin kehittäminen, Maaseutuammattiin ry Niina Mäntyniemi 50 000 euroa
  4. Sujuvasti metsätalousinsinööristä maisteriksi, Karelia-ammattikorkeakoulu Jarmo Mäkelä 10 000 euroa
  5. Metsät kasvuun – virtuaaliopetusmateriaalit, SEDU – Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Marja-Terttu Kurunsaari 50 000 euroa
  6. Oppimateriaalia puunhankinnan opetukseen-poistuman arviointi ja katkonnan ohjaus. Tampereen ammattikorkeakoulu Jukka Tohu 15 000 euroa
  7. Metsätalousinsinöörikoulutuksen uraseurantamittaristo, Työtehoseura Eila Lautanen 30 000 euroa

Alueelliset markkinointiverkostot

Metsäalan koulutuksen alueellisia markkinoinnin työpajoja on pidetty Joensuussa, Kannuksessa, Paimiossa ja Saarijärvellä. Yksi työpaja pidetään vielä 21.4 Rovaniemellä. Työpajojen jälkeen tarkennetaan alueellisia markkinointisuunnitelmia ja konkretisoidaan suunnitelmat tekemiseksi. Kannustan kaikkia jatkamaan hyvien ideoiden pohjalta alueellisia markkinointitoimenpiteitä. Metsämiesten Säätiöltä saadun 50 000 euron apurahan myötä on hyvä jatkaa markkinointiverkostojen toimintaa ja hanketta eteenpäin.

Suomen Metsäyhdistyksestä Vilma Issakaiselta voi tilata metsäalan ja koulutuksen markkinointiin ja kouluvieruihin tarkoitettuja salkkuja, joissa on paljon mielenkiintoista tietoa metsäalasta nuorille. Salkut ovat maksuttomia ja ainoastaan postikuluilla saat hyvää materiaalia koulukäynneille ja muihin markkinointitilaisuuksiin.

Yhteystiedot: vilma.issakainen@smy.fi ja puhelin 050 4027579

Metsäkoulutus ry:n strategiatyö käynnistyy

Metsäkoulutus ry on päättänyt lähteä tekemään strategiaa yhdessä Auros Consultingin kanssa. Metsäkoulutus ry laatii kevään-kesän 2017 aikana tiiviissä ja jäsenistön osallistavassa prosessissa strategian, jonka päätavoitteena on löytää yhteinen näkemys yhdistyksen roolista, tehtävästä ja lähivuosien strategisista tavoitteista. Strategiassa myös linjataan jäsenpalvelut sekä kuvataan polku, jolla strategiset tavoitteet saavutetaan ja niiden toteutumista voidaan seurata.

Strategiatyön perustaksi kartoitamme jäsentemme odotuksia sekä näkemyksiä tähän astisesta toiminnastamme ja toimintaympäristön muutoksista haastatteluilla ja sähköpostikyselyllä. Erityisesti haluamme saada kuvan siitä, kuinka hyvin ymmärrämme jäsentemme tarpeita ja mihin suuntaan toimintaamme ja palveluitamme pitää kehittää. Strategia esitellään syyskokouksessa ja toivon mukaan myös hyväksytään.

Yhdistyksen kevätkokous pidetään 2.6 Helsingissä

Metsäkoulutus ry:n kevätkokous pidetään Helsingin yliopiston Viikin Kampuksella perjantaina 2.6 klo 12.00 alkaen. Kokouksessa ei ole varsinaisia sääntömääräisiä päätettäviä asioita, joten keskitymme yhdistyksen strategiaan ja pidämme jäsenille strategiatyöpajan, jossa esitellään strategiasta ensimmäinen luonnos. Pistä päivä kalenteriisi ja tule vaikuttamaan yhdistyksen tulevien vuosien suuntaan ja linjauksiin.

Uudet jäsenet tervetuloa!

Luonnon-, ympäristö- ja metsätieteilijöiden liitto Loimu ry ja Yksityismetsätalouden työnantajat ry liittyivät jäseniksi 20.3.2017. Tervetuloa mukaan yhdistykseen!

Tilaisuuksia

Metsäalan ammatillisten tutkintojen kehittämistilaisuus

Keskiviikko 26.4.2017 klo 9.00 – 15.00 Etelä-Savon ammattiopisto, auditorio, Otavankatu 4, Mikkeli

Ilmoittautumiset 19.4.2017 mennessä: https://link.webropolsurveys.com/S/8B152D7CF782336B