Metsäkoulutus ry:n kuulumiset

1. Yhdistyksen strategian uudistaminen vuosille 2023–2027

Metsäkoulutus ry:n strategian uudistamistyön aikataulu on muuttunut alkuperäisestä suunnitelmasta koronarajoitusten vuoksi.

Metsäkoulutus ry:n jäsenille järjestetään strategiatyöpaja 1.4. klo 9.00–15.00. Paikka on Metsäteollisuus ry, Snellmaninkatu 13 Helsinki. Ilmoittaudu mukaan 23.3.2022 mennessä ville.manner@metsakoulutusry.fi Ilmoitathan mahdollisista ruoka-ainerajoituksista. Kaikki jäsenet tervetuloa!

Strategiatyöpajan jälkeen 2.–10.5. jäsenille järjestetään kommentointimahdollisuus strategialuonnoksesta. Yhdistyksen strategia hyväksytään kevätkokouksessa 16.6.2022.

2. Metsäkoulutus ry:n koulutuksen kehittämiswebinaari 22.4.

Metsäkoulutus ry järjestää metsäalan koulutuksen kehittämiswebinaarin 22.4. klo 9.00–12.15. Tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton. Ohessa linkki webinaariin: Liity kokoukseen napsauttamalla tästä

Toivon, että jaatte linkkiä ja tietoa webinaarista omassa organisaatiossanne. Ohjelmaan voi tulla vielä muutoksia.

Alustava ohjelma

klo 9.00     Tilaisuuden avaus, Anssi Niskanen Metsäkoulutus ry

klo 9.05     Metsätalouden koulutuksen kehittämistyöryhmän esitykset koulutuksen   kehittämiseksi

Satu Rantala työryhmän puheenjohtaja maa- ja metsätalousministeriö

Miten kehittämisesitykset käytäntöön?

klo 9.35     Jaana Villikka- Storm Opetushallitus kommenttipuheenvuoro

klo 9.55     Petri Lempinen opetus- ja kulttuuriministeriö kommenttipuheenvuoro

klo 10.15   Metsäkoulutus ry uudistaa strategiaansa

Anssi Niskanen puheenjohtaja Metsäkoulutus ry

klo 10.45   Tauko

Katsaus metsäalan koulutuksen kehittämiseen

klo 11.00   Osaamismerkki metsätieteen ajankohtaisista saavutuksista -koulutus

Piritta Torssonen Itä-Suomen yliopisto UEF ok

klo 11.20   Konekoulutuksen laadun parantaminen

Juho Salmi Winnova Oy

klo 11.40   Forest Time – metsäammatit tutuiksi

Hanna-Mari Laitala Kpedu

klo 12.00 Keskustelua

Tilaisuus päättyy klo 12.15

3. Metsämaa ja kestävä metsänhoito opetusmateriaalin julkistamiswebinaari 18.2.

Metsämaa ja kestävä metsänhoito – opetusmateriaalihankkeen materiaali valmistuu helmikuussa 2022, jolloin se on vapaasti ladattavissa hankkeen kotisivuilta. Hankkeessa toteutetaan Metsämaa ja kestävä metsänhoito -webinaari, joka kokoaa kiinnostavat asiantuntijaesitykset metsämaatiedosta huomioiden erilaisia tiedon käyttäjäryhmiä. Webinaari järjestetään 18.2.2022 klo 9–11.

Ilmoittaudu mukaan viimeistään 16.2.2022 tästä linkistä. Tapahtuman Teams-linkki ja tarkennettu ohjelma lähetetään myöhemmin kaikille ilmoittautuneille. Tilaisuus on maksuton ja kaikille avoin.

Seuraathan myös hankkeen kotisivuja.

4.  Samassa metsässä -hankkeen tuloksia ja työpajat

Tule kuuntelemaan tietoa aloittavien opiskelijoiden koulutusalan valintatekijöistä, metsäalaan liittyvistä käsityksistä, arvoista ja siitä, mikä tekee metsäalan työstä merkityksellistä. Alueellisiin tilaisuuksiin toivotaan mukaan kunkin seutukunnan koulutuksen järjestäjiä, työnantajia ja muita alan vetovoimasta ja tulevaisuuden osaajista kiinnostuneita. Tavoitteena on järjestää fyysinen tapaaminen 22.3. Oulussa, 23.3. Tampereella, 24.3. Joensuussa ja 31.3. Helsingissä. Ilmoittautua voit tästä. Päivät kannattaa laittaa kalenteriin. Mikäli koronatilanne ei salli, toteutetaan tilaisuudet virtuaalisina.

Lisätietoa tutkimuksesta ja maaliskuun tilaisuuksista:
johtava asiantuntija, Sirpa Kärkkäinen, Suomen Metsäyhdistys, sirpa.karkkainen(a)smy.fi, puh. 050 3512416
kehittämispäällikkö Eila Lautanen, TTS Työtehoseura, eila.lautanen(a)tts.fi, puh. 044 7143686

5. Puhetta metsästä – metsäalan viestintäopas kaikille

Kaikille avoin metsäalan viestintäopas auttaa metsätalouden toimijoita viestinnässä, innostaa heitä kertomaan omasta työstään ja tuomaan sen näkyväksi.

Materiaali on apuväline erityisesti henkilökohtaisen viestinnän kehittämiseen. Viestintää tehdään organisaatioissa yhteistyössä, ja jokainen organisaatio voi ottaa materiaalin käyttöön haluamassaan laajuudessa. Oppaan tavoitteena on parantaa metsätalouden toimijoiden viestintätaitoja ja innostaa heitä tuomaan näkyväksi omaa työtään ja osaamistaan. Myös metsäalan opiskelijat saavat materiaalien avulla jo opiskeluaikana nykyistä paremmat ammatilliset lähtökohdat metsäalan viestintään ja vuorovaikutukseen.

Opas löytyy Metsätehon verkkosivuilta osoitteesta https://puuhuolto.fi/puhetta-metsasta/

6. Tilaisuudet

Metsäkoulutus ry järjestää strategiatyöpajan jäsenille 1.4.2022 klo 9.00–15.00, Metsäteollisuus ry Snellmaninkatu 13 00170 Helsinki.

Metsäkoulutus ry:n metsäalan koulutuksen kehittämiswebinaari 22.4.2022.

Hallitus kokoontuu 25.3., 20.4. ja 25.5.

Yhdistyksen kevätkokous pidetään 16.6.

Hyvää talven jatkoa!

Ville