Kutsu Nuorisoviestinnän kehittämisfoorumiin 27.10.2023

MITÄ | Metsäalan kouluyhteistyön ja alan koulutuksen markkinoinnin asiantuntijat kokoontuvat jälleen kuulemaan ja keskustelemaan ajankohtaisista hankkeista. Tällä kertaa teemoina ovat sosiaalinen media, TET-jaksot ja metsäkäynnit.

Miten nuorten kiinnostus herätetään, miten TikTokin Metsäliiga vaikuttaa ja miten madalletaan kynnystä ottaa TET-harjoittelijoita? Innostavien esimerkkien jälkeen työpajassa saadaan ja annetaan vertaistukea, jaetaan vinkkejä ja ideoidaan uutta.

MISSÄ | Metsäpäivillä Clarion Hotel Helsingissä osoitteessa Tyynenmerenkatu 2. Tilaisuus on maksuton kaikille osallistujille.

MILLOIN | 27.10.2023 klo 9-12 (8.30-9.00 aamukahvi)

ILMOITTAUDU | 22.10. mennessä osoitteessa: https://www.lyyti.in/Nuorisoviestinnan_foorumi

OHJELMASSA klo 9-11

Tervetulosanat

Sirpa Kärkkäinen, johtava asiantuntija, Suomen Metsäyhdistys

Nuoret tulevaisuudessa metsäalalla – mielenkiinto alalle voi herätä mitä erikoisemmissa tilanteissa
Katariina Latva, agronomi MMM metsänomistaja, metsästäjä

Miltä metsäala näyttää somessa?

• Metsäliiga on uudenlainen avaus metsäalan markkinointiviestintään TikTokissa. Tilaisuudessa kuullaan suoraan liigan vetäjältä Toni Ahokkaalta, miten sisältöjen tuottaminen on sujunut ja millaisen vastaanoton hanke on saanut kohderyhmän keskuudessa.
  • MetsäRekry Lappi -hankkeessa tuotettu ”Päin mäntyä – Metsätyyppi goes SOME” -opas auttaa metsäammattilaisia viestimään sosiaalisessa mediassa. Hyviä konkreettisia neuvoja pullollaan olevan oppaan esittelee Metsäkeskuksen projektipäällikkö Juri Laurila.

Metsäretkien konseptointi

Kuullaan 4H:n ja metsäkoulu Kävyn hyväksi havaituista metsäretkipäivistä ylä- ja alakouluille. Konseptien sisällöistä kertovat kehityspäällikkö Sampo Juhajoki 4H:lta ja viestinnän asiantuntija Anne Turunen Suomen Metsäyhdistyksestä

Työelämä tutuksi

TET-rintamalla tapahtuu. Vuoden aikana on julkaistu liuta malleja ja palveluita helpottamaan TET-harjoittelijoiden ja työnantajien kohtaamista ja madaltamaan kynnystä ottaa työelämään tutustujia harjoittelujaksoille. Tilaisuudessa pitchataan ajankohtaisista hankkeista ja niiden tuotoksista seuraavat:

• TET.fi valtakunnallinen sivusto
    Ohjelmapäällikkö Heidi Harju Lasten ja nuorten säätiö
  • Metsähallituksen TET-malli Seppo -alustalla
    Innoittaja Pekko Riihonen, Metsähallitus
  • Maallehommiin.fi  – tet, työnvälitys
    Toiminnanjohtaja Niina Mäntyniemi, Maaseutuammattiin ry
  • Uusittu Metsä puhuu – sivusto kertoo laajasti alan opinnoista ja töistä
    Viestinnän asiantuntija Vilma Issakainen Suomen Metsäyhdistys
  • Tulevaisuuden osaajia metsäalalle  – alueellinen verkostoitumishanke ja opotietopaketti
    Projektipäällikkö Minnamari Toivonen, Suomen Metsäkeskus

KAHVI

TYÖPAJA klo 11-12

Työpajoissa jaetaan kokemuksia ja vinkkejä, parannetaan toimintaa ja jaetaan ideoita. Syvennytään aamupäivän aikana käsiteltyihin teemoihin:

1. Haasteena some – Somen hyvät tyypit, keitä he ovat, mistä uusia, miten olla kiinnostava?
  2. Metsäretket – Lisää toiminnallisuutta, kiinnostavuutta ja konseptien jakamisen mahdollisuuksia

TET + oopotMiten lisää tettiläisiä ja TET-paikkoja alalle?

Tilaisuuden järjestää metsäalan nuorisoviestijöiden ryhmä, jossa ovat mukana Metsähallitus, Suomen Metsästäjäliitto, Suomen Metsäkeskus, 4H, MTK, Maaseutuammattiin ry, Metsäkoulutus ry ja Metsäteollisuus ry.

YHTEYSTIEDOT

Sirpa Kärkkäinen, johtava asiantuntija, Suomen Metsäyhdistys ry