Varaa aika kalenteriin – maaliskuussa Samassa metsässä -hankkeen tuloksia ja työpajat!

Metsäalalla opintonsa aloittaneiden alanvalintatekijöitä kaikilla koulutusasteilla selvittävän tutkimuksen viimeinen vuosi käynnisty aineiston analyysillä ja huipentuu maaliskuun lopussa järjestettäviin neljään työpajatilaisuuteen. Niissä käydään tutkimustuloksia läpi ja vedetään yhdessä suuntaviivoja sille konkreettiselle työlle, jota tarvitaan, jotta ala houkuttelisi motivoituneita opiskelijoita. Tutkimusaineisto koostuu laajasta kyselyaineistosta ja syventävistä teemahaastatteluista, joita on tehty kaikilla koulutusasteilla opiskelunsa syksyllä 2021 aloittaneille.

Huhtikuussa 2020 alkaneen tutkimuksen rahoittaa Metsämiesten Säätiö ja sen toteuttavat Suomen Metsäyhdistys ry ja TTS Työtehoseura tiiviissä yhteistyössä koko metsäalan koulutusverkoston kanssa.

Koulutusverkoston sitoutuneisuudesta tutkimukseen kertoo se, että metsäalan opintonsa syksyllä 2021 aloittaneista (999) peräti 75 % vastasi kyselyyn. Tästä suuri kiitos kuuluu opettajille, joista moni järjesti opiskelijoilleen yhteisen hetken vastata kyselyyn. Vastaajista 451 aloitti opintonsa ammatillisessa koulutuksessa, 234 ammattikorkeakoulussa ja 64 yliopistossa.

Tietoa aloittajien koulutusalan valintatekijöistä, metsäalaan liittyvistä käsityksistä ja siitä, mikä tekee metsäalan työstä merkityksellistä, kerrotaan maaliskuun tilaisuuksissa. Niihin toivotaan mukaan kunkin seutukunnan koulutuksen järjestäjiä, työnantajia ja muita alan vetovoimasta ja tulevaisuuden osaajista kiinnostuneita. Tavoitteena on järjestää fyysinen tapaaminen 22.3 Oulussa, 23.3 Tampereella, 24.3 Joensuussa ja 31.3 Helsingissä. Jos koronatilanne ei salli tapaamisten järjestämistä paikkakunnilla, pidetään paikkakuntakohtaiset tilaisuudet virtuaalisina. Jo nyt kannattaa siis varata kalenteriin aamupäivä oman alueen päivämäärän mukaan!

Lisätietoa tutkimuksesta ja maaliskuun tilaisuuksista:
johtava asiantuntija, Sirpa Kärkkäinen, Suomen Metsäyhdistys, sirpa.karkkainen(a)smy.fi, puh. 050 3512416
kehittämispäällikkö Eila Lautanen, TTS Työtehoseura, eila.lautanen(a)tts.fi, puh. 044 7143686
tutkija Riitta Kilpeläinen, TTS Työtehoseura, riitta.kilpelainen(a)tts.fi, puh 050 3087535

Tutkimuksen omalta sivulta voit lukea lisää: www.smy.fi/samassametsassa