www.töitäsuomesta.fi palvelu avattu ratkaisemaan maaseudun kausityövoimapulaa, myös metsätyöt kannattaa laittaa tarjolle – opiskelijoille harjoittelupaikat näkyviksi

Metsäalan metsänhoitotöiden tekijöistä on pula koronaepidemian vuoksi, koska iso osa työvoimasta on ollut ulkomaista työvoimaa. Työvoiman liikkuvuus maasta toiseen on vaikeutunut virusepidemian aikana. Pääpaino on julkisuudessa ollut maataloudessa, mutta tarve myös metsätaloudessa on iso. www.töitäsuomesta.fi avattiin uudelleen vastaamaan laajasti työvoiman saatavuushaasteisiin. Lähipäivinä  www.töitäsuomesta.fi palvelu tulee näkymään koko valtakunnassa ja sen avulla tullaan koordinoimaan työnantajien tarpeet saatavilla olevaan työvoimaan. Julkisessa työvoimakeskustelussa metsätaloudesta ei ole puhuttu paljoakaan ja olisi hyvä, että metsäalan työnantajat, oppilaitokset, opettajat ja opiskelijat tarttuvat tähän mahdollisuuteen hyödyntää palvelua.

www.töitäsuomesta.fi palvelu hyödyttää kaikkia toimijoita koronaepidemian aikana. Metsäpalveluyritykset ja muut organisaatiot saavat opiskelijoista työntekijöitä. Opiskelijat saavat harjoittelupaikkoja, työelämäyhteyksiä, työkokemusta ja työllistymisen mahdollisuudet paranevat. Oppilaitoksissa palvelu hyödyttää opetuksen sujuvuutta, kun opiskelijat pääsevät harjoitteluun työpaikoille.

Saadaksemme metsäalalle kausityövoimaa, opiskelijoiden harjoittelumahdollisuudet ja opiskelun turvattua, oppilaitoksen opetuksen sujumaan, olisi tärkeää, että kaikki metsäalan toimijat, joilla on työvoiman tarvetta, voisivat pikaisesti käydä tekemässä työpaikkailmoitukset www.töitäsuomesta.fi palvelussa. Nyt on vaarana, että metsätalouden tarpeet eivät tule näkyviin ja ongelma jää piiloon. Vain näkyvillä olevilla työpaikkailmoituksilla saadaan tarpeet kohtaamaan.

Lisätietoja antavat

työvoimapalveluasiantuntija, Kati Kuula, MTK, puh. 045 112 9173, kati.kuula@mtk.fi
elinkeinojohtaja, Marko Mäki-Hakola, MTK, puh. 040 502 6810, marko.maki-hakola@mtk.fi.

toiminnanjohtaja, Ville Manner, Metsäkoulutus ry, puh. 0503315425, ville.manner@metsakoulutusry.fi