Metsäkoulutus ry:n ajankohtaiset kuulumiset

1. Uusi osoite ja hallitus vuodelle 2023

Metsäkoulutus ry:n toimiston uusi osoite on Sitratie 7 Helsinki. Toimisto sijaitsee samoissa tiloissa Koneyrittäjät ry:n kanssa Helsingin Kannelmäessä.

Yhdistyksen syyskokous valitsi yhdistykselle seuraavan hallituksen. Sen järjestäytymiskokous pidettiin Teamsissa 19.1. Hallitus valitsi kokouksessaan varapuheenjohtajaksi Ilkka Harkkilan Liviasta vuodelle 2023.

Hallitus 2023

Anssi Niskanen Suomen metsäkeskus

anssi.niskanen@metsakeskus.fi, puhelin 040 350 3064

Jäsenet ja henkilökohtaiset varajäsenet

Lauri Hyytiäinen Koneyrittäjät ry, varajäsen Markus Tähkänen Yksityismetsätalouden Työnantajat ry.

Jukka Tikkanen Itä-Suomen yliopisto, varajäsen Risto Kasanen Helsingin yliopisto

Anne-Mari Väisänen Lapin amk, varajäsen Sanna Kasurinen Karelia amk

Ilkka Harkkila Ammattiopisto Livia, varajäsen Hanna-Mari Laitala Kpedu.

Mikko Saarimaa Riveria, varajäsen Susanna Kumpulainen MTK

Pertti Hourunranta TTS Työtehoseura, varajäsen Juho Salmi WinNova

Salla Hakala MEOL- Metsäalan Opiskelijat ry, varajäsen Eemil Kansanniva MEOL – Metsäalan Opiskelijat ry

Reetta Pilhjerta Metsäteollisuus ry, varajäsen Venla Kaplas Metsäteollisuus ry

Kari Palojärvi Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry, varajäsen Toni Pajula Savottasudet Oy

Asta Kääriäinen Teollisuusliitto, varajäsen Hannu Siltala Teollisuusliitto

Aaro Riitakorpi Loimu, varajäsen Tiina Eklund METO – Metsäalan Asiantuntijat ry

2. Hankkeet

Hankeideahaussa lokakuussa hankeideoita saatiin kaikkiaan 15 kappaletta, joiden yhteisarvo oli noin 649 000 euroa. Metsäkoulutus ry tuki 7 kehittämishanketta Metsämiesten Säätiön hankehakuun vuodelle 2023.

Metsäkoulutus ry:n rahoitusta hakevat hankkeet 2023

1. Metsätieto-osaamisen kehittäminen metsäopetuksessa

Karelia ammattikorkeakoulu Ari Talkkari, kesto 1.4.2023-30.6.2024

2. Työelämä tutuksi -verkoston ja verkkokurssin päivitys

Työtehoseura Eila Lautanen, kesto 1.4.-31.5.2023

3. Metsien kasvun lisääminen ja bioenergian kokonaiskestävyys metsäammattiosaamisen vahvistamiseksi

Tapio Palvelut Oy Laura Nikinmaa ja Tiina Törmänen, kesto 13.3.-30.9.2024

4. Metsäalan perustutkinnosta 2011–2018 valmistuneiden työllisyys 2023 ja alan pitovoima

Työtehoseura Eila Lautanen, kesto 1.4.2023-31.3.2024,

5. Työelämässä oppimisen kehittäminen metsäkoneenkuljettajan koulutuksessa

Riveria Mikko Saarimaa, kesto 13.3.2023-13.3.2025

6. Metsäkoulutuksen ajankohtaispäivä

Ville Manner Metsäkoulutus ry, kesto 13.3.–31.6. 2023

7. Metsäopettajien akatemia kurssit 5. ja 6.

Ville Manner Metsäkoulutus ry, kesto 1.8.2023-1.8.2025

Vanhoina hankkeina jatkuu vuonna 2023.

8. Konekoulutuksen laadun parantaminen

Juho Salmi Winnova Oy, kesto 1.5.2022-31.12.-2023

9. Metsäalan perustutkinnon perusteiden työelämävastaavuus ja tutkinnon kehittäminen

Työtehoseura Eila Lautanen, kesto1.4.2021-31.12.2023.

Hanketoiminta tukee yhdistyksen strategian mukaisesti jäsenten yhteistyötä sekä tavoitetta kehittää koulutuksen laatua ja ajantasaisuutta.

3. Lausunnot

Metsäkoulutus ry antoi 14.11.2022 lausunnon Kansallinen metsästrategia 2035 luonnoksesta maa- ja metsätalousministeriölle. Koko lausunnon voi lukea täältä: https://www.xn--metskoulutus-jcb.fi/matsakoulutus-otti-kantaa-metsastrategia-2035-luonnokseen/

Metsäkoulutus otti kantaa metsäalan perustutkinnon perusteiden luonnokseen ja antoi Opetushallitukselle lausunnon 13.1.2023. Koko lausunto oheisesta linkistä: https://www.xn--metskoulutus-jcb.fi/metsakoulutus-ry-antoi-lausunnon-opetushallitukselle-metsaalan-perustutkinnon-uusista-perusteista/

Opetushallitus järjestää metsäalan perustutkinnon perusteluonnokseen lausuntopalautteen perusteella tehtyihin muutoksiin liittyen webinaarin 6.2. klo 14.00–15.30 – tule vaikuttamaan!

Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon. Osallistumislinkki löytyy tilaisuuden tapahtumatiedoista: https://www.oph.fi/fi/tapahtumat/2023/tyopaja-metsaalan-perustutkinnon-perusteuudistuksesta

Perusteluonnos löytyy viimeistään webinaaria edeltävän viikon lopulla täältä: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/metsaalan-perustutkinnon-perusteet.

Työpaja on tarkoitettu metsäalan työelämän, järjestöjen ja asiantuntijaorganisaatioiden edustajille sekä ammatillisen koulutuksen toimijoille.

Vaikuttaminen tukee yhdistyksen strategista päämäärää metsäalan koulutuksen aseman vahvistamiseksi.

4. Radiomainoskampanja

Metsäalan yhteinen radiomainoskampanja saa jatkoa keväällä ennen koulujen yhteishakuja. Teemana on alan ja koulutuksen houkuttelevuus. Radiomainokset kuuluvat ympäri Suomen 45 radiokanavalla. Metsäkoulutus ry on mukana radiomainoksissa jo kolmatta kertaa.

Radiomainonta tukee yhdistyksen strategisen päämäärän, metsäalan koulutus on vetovoimaista ja alan uramahdollisuudet tunnetaan, toteuttamista sekä lisää jäsenten välistä yhteistyötä.

5. Tulevat tapahtumat

Opopäivät 3.2. Hämeenlinna

Maankäyttösektorin osaamisfoorumi 16.2. klo 8.30–11.00 (kh. Paja, Mariankatu 9, Helsinki)

Tilaisuudessa julkistetaan selvitys: Maankäyttösektorin osaamisen, koulutuksen ja neuvonnan kokonaisuus – nykytila ja todetut kehittämistarpeet selvityshenkilö Susanna Kumpulainen

Lisätietoja ja ilmoittautuminen: https://www.xn--metskoulutus-jcb.fi/maankayttosektorin-osaamisen-koulutuksen-ja-neuvonnan-kokonaisuus-nykytila-ja-todetut-kehittamistarpeet-selvityksen-julkistaminen-ilmoittaudu-mukaan/

Metsäkonekoulujen neuvottelupäivät 27.–28.4. WinNova Kullaa

Metsäkoulutus ry järjestää metsäkoulutuksen ajankohtaispäivän torstaina 11.5. Paikka on Stora Enso Salmisaaren toimisto Helsinki. Ohjelma ja kutsut lähetetään myöhemmin.

Metsäkoulutus ry:n kevätkokous 12.5. Helsingissä. Paikka on MTK toimisto, Simonkatu 6 Helsinki.

Metsäkoulutus ry:n hallituksen kokous 23.3. ja 24.4.

Hyvää talven jatkoa!