Soveltuvuuskoetta pilotoivien metsäkonekoulujen hakijamäärät ja hakijoiden taso nousivat merkittävästi yhteisvalinnassa 2025
Kevään 2025 yhteishaussa seitsemän metsäkonekoulua käytti metsäkoneenkuljettajakoulutuksen opiskelijavalintaan tehtyä pilottisoveltuvuuskoetta. Konekoulutukseen hakijoita oli pilottikouluissa yhteensä 675, joista kokeeseen osallistui 429. Hakijamäärä nousi 48 vuoteen 2024 verrattuna eli keskimäärin seitsemällä koulua kohden. Määrää merkittävämpi on hakijoiden kokeessa saavuttama tulostason nousu.
Tänä vuonna kokeeseen osallistuneet saavuttivat keskimäärin 7,4 valintapistettä kymmenestä, joka on 0,5 pistettä vuoden 2024 tulosta enemmän (kuva 1). Merkittävin parannus tapahtui metsäkoneenkuljettajan ammatissa menestymisen kannalta keskeisessä päättelykykytestissä, jossa pisteet nousivat edellisen vuoden 4,3 tehtäväpisteestä 5,3 pisteeseen (kuva 2). Kehityksen merkitystä kuvaa keskiarvoja enemmän muutos valintapisteiden (0–2 p.) jakautumisessa. Vuonna 2024 päättelykykytestissä tehtävässä nollaan pisteeseen jäi peräti 37 % kokeen tehneistä, mutta tänä vuonna pisteittä jääneitä oli enää 19 %. Lähes puolella vuonna 2024 testatuista keskeisen kyvyn puuttuessa ei siis ollut kunnollisia edellytyksiä metsäkoneenkuljettajan ammattiin. Täydet kaksi valintapistettä päättelykykytestissä saavutti vuoden 2025 pilotoinnissa peräti 30 % kokeen tehneistä ja yhden valintapisteen saavuttaneiden osuus oli 51 %. Vertailukohtana näille yhteisvalinnan 2025 tuloksille voidaan käyttää ammattikuljettajien ryhmää; siinä testatuista kuljettajista ei yksikään jäänyt nollatulokseen päättelykyky- tai havaintomotoriikkatesteissä (TTS 480.2024). Todennäköisesti koulutuksen jälkeen ne työllistyneet kuljettajat, joilla ei ole ollut riittäviä kykyjä työskennellä metsäkoneenkuljettajina, olivat jo siirtyneet muihin töihin ja jäljellä ammatissa työskenteli hyvät kyvyt työhön omaavat.


Kuva 1.



Kuva 2.
Valintakokeen tulostason nousuun päättelykykytehtävässä lienee osaltaan vaikuttanut peruskoulun oppilaanohjaajien käyttöön helmikuussa 2025 tehty metsäkoneenkuljettajakoulutukseen hakeutuvien ammattiin soveltuvuutta kartoittava testi. Sen tulos antaa hakijalle käsityksen jo alaa valitessa edellytyksistä menestyä opinnoissa ja ammatissa, jolloin nuori heikon testituloksen saatuaan voi tehdä päätöksen hakeutua itselleen soveltuvammalle alalle. Toinen tekijä on soveltuvuuskokeen tunnetuksi tuleminen ja sen merkitys lisäpisteiden antajana opiskelijavalinnassa. Tutkimusten mukaan ne, joita peruskoulun teoriaopinnot eivät ole kiinnostaneet ja päättötodistuksen arvosanat ovat jääneet huonoksi, ovat koulutukseen soveltuvuuskokeen kautta valituksi tullakseen harjoitelleet kokeeseen. (TTS 473 ja 480).
Kolmen vuoden laajojen pilotointiaineistojen valossa soveltuvuuskoe on osoittanut mittaavan oikeita asioita luotettavasti. Kaikissa pilotoiduissa ryhmissä hyvä päättelykyky on positiivisesti yhteydessä sekä hyviin havaintomotorisiin että hyviin hienomotorisiin kykyihin. Vuoden 2025 syksyllä testataan lisää jatkuvassa haussa hakevia aikuisia sekä ammattikuljettajia. Uutena vertailutestiryhmänä Winnova ja Yrkeakademin testaavat kevään 2025 yhteisaussa ilman soveltuvuuskoetta valitut opiskelijansa teettämällä heillä heti opintojen alkaessa pilottisoveltuvuuskokeen. Tulosjulkaisu vuoden vuoden 2025 pilotoinnista julkaistaan tammikuussa 2026.
Tulosjulkaisuja aihepiiristä: Metsäkoulutuksen tutkimus ja kehittäminen – Työtehoseura
Lisätietoja: Niko Karhu, 0417318787, niko.karhu@tts.fi , Eila Lautanen, 044 714 3686, eila.lautanen@tts.fi
Pilottihankkeen rahoittaa Maa- ja metsätalousministeriö