Metsäkoneenkuljettajakoulutuksen työelämässä oppimisen korvausmallin valmistelu ja pilotointi Suomeen Ruotsin korvausmallin pohjalta
Työtehoseurassa alkaneessa Ruotsin korvausmallin valmistelu ja pilotointi suomalaiseen metsäkoneenkuljettajakoulutukseen -hankkeessa (Suma-hanke) valmistellaan ja pilotoidaan uusi metsäkoneenkuljettajakoulutuksen työelämässä oppimisen korvausmalli Suomeen. Lisäksi hankkeessa kartoitetaan valmiudet liittää puutavara-autonkuljettajakoulutus mukaan malliin, jos se säilyy tutkintorakenteessa metsäalan perustutkinnossa. Toimiessaan uusi toimintatapa toisi puunkorjuuyrityksiin enemmän oppilaitoksesta valmistuvia jo työelämän koulimia kuljettajia.
Työelämässä oppimisjaksot ovat ratkaisevan tärkeässä roolissa opiskelijoiden kiinnittymisessä metsäkonealalle. Metsäkonealan opiskelijan osaaminen on harvoin riittävä kustannustehokkaaseen kaikki konetyössä syntyvät kulut kattavaan työskentelyyn, eikä metsäkoneyrittäjillä ole mahdollisuutta tarjota kaikille alan opiskelijoille työelämässä oppimispaikkoja.
Lähtökohtia Suomen mallin rakentamiselle otetaan Ruotsista, jossa opiskelijoiden työssäoppimisesta metsäkoneyrityksille syntyneitä kuluja kompensoidaan metsäalan toimijoiden yhdessä kerryttämästä kassasta. Suma-hanke käynnistyi 1.4.2025 ja päättyy keväällä 2027 tulosseminaariin, jolloin esitetään hankkeessa luodun suomalaisen korvausmallin valtakunnallista käyttöönottoa tai hylkäämistä.
Metsämiesten säätiö rahoittaa 50 % hankkeesta. Hanketoimijat Metsäteollisuus ry, Sahateollisuus ry, Koneyrittäjät ry, Metsähallitus Metsätalous Oy ja Yksityismetsätalouden Työnantajat ry rahoittavat hankkeesta 50 %. Lisäksi hanketyöhön osallistuvat Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry ja Metsäkoulutus ry. Metsäoppilaitoksia tulee mukaan hankkeen pilotointivaiheessa. Hankkeen toteuttaa TTS Työtehoseuran metsäkoulutuksen tutkimus.
Lisätietoja:
Vesa Tanttu
vesa.tanttu@tts.fi
TTS Työtehoseura