HYVÄT METSÄKONEENKULJETTAJA- JA METSURIKOULUTUKSEN HYBRIDIOPETUKSEN MALLIT JAKOON

Väestöennuste ennustaa työikäisen väestön ja opiskelevien määrän merkittävää laskua vuoteen 2040 mennessä Suomessa. Metsämiesten säätiön rahoittama ja Metsäkoulutus ry:n tukema hanke Hybridimallit metsäalan ammatillisessa koulutuksessa vuonna 2021 – valmistautumista koulutuksen kehityshaasteisiin vuoteen 2040 hakee vastauksia väestönkehityksen asettamiin haasteisiin. Tavoitteena on löytää vastauksia siihen, miten maakunnissa sijaitsevat metsäalan oppilaitokset sekä metsäalan työpaikat saadaan kohtaamaan kasvukeskusten nuorten kanssa.

Ammatillisessa koulutuksessa on otettu selkeä digiloikka koronan vauhdittamana. Toisen asteen koulutuksenjärjestäjät ovat luoneet omia oppimateriaaleja, käyttäneet erilaisia verkkoaineistoja sekä soveltaneet opetusta aivan uudella tavalla. Hyvät käytänteet kootaan nyt yhteen ja jalostetaan kaikkien käyttöön.

Hankkeen ensimmäisen vaiheen kyselytutkimus hybridimalleista tehdään kaikille metsäkoneenkuljettajakoulutusta sekä tuloksekasta metsurikoulutusta järjestäville oppilaitoksille loka-marraskuun 2021 aikana. Tutkimuksessa selvitetään metsuri- ja metsäkoneenkuljettajakoulutuksessa käytetyt opetusmenetelmät, tekniset sovellukset ja opetusmateriaalit. Tutkimuksen toteuttaa TTS Työtehoseura. Vastaukset käsitellään korkean tutkimusetiikan mukaisesti luottamuksella.

Tuloksekkaat hybridimallit selvitetään tarkemmin vuoden 2022 aikana tehtävillä oppilaitosten haastatteluilla. Maaliskuussa 2023 järjestetään valtakunnallinen Ammatillinen koulutus 2040-työpaja, jossa parhaista käytänteistä työstetään yhdessä toimivat mallit kaikkien koulutuksenjärjestäjien opetuksen tueksi.

Hankeen toteuttaa yhteistyössä Metsäkoulutus ry, Koneyrittäjät ry, Teollisuusliitto, Tredu, Hami ja TTS Työtehoseura ry.

Lisätietoa: Matleena Lindström, 041 7313 457, matleena.lindstrom@tts.fi ja Ville Manner, 050 3315 425, ville.manner@metsakoulutusry.fi Hankkeen on rahoittanut Metsämiesten Säätiö. Lahjoitukset ja säätiöfuusiot ovat tärkeä osa Säätiön yleishyödyllisen toiminnan vaikuttavuutta. Lisätietoa www.mmsaatio.fi