Metsäkoulutus ry:n ajankohtaiset

Metsäkoulutus ry ajankohtaiset

Uudet jäsenet

Tampereen seudun ammattioppilaitos Tredu liittyi Metsäkoulutus ry:n jäseneksi maaliskuussa. Gradia Jämsä tekee virallisen liittymispäätöksen lähiaikana. Puheenjohtaja on tehnyt aktiivisesti töitä jäsenhankinnassa ja käynyt keskusteluja useiden koulutuksenjärjestäjien kanssa. Tavoitteena on saada metsäalan koulutuksen järjestäjät kattavasti mukaan yhdistyksen toimintaan.

Metsäkoulutus ry kevätkokous

Metsäkoulutus ry:n kevätkokous pidetään maanantaina 11.6 klo 12.00 MTK:ssa, Simonkatu 6 Helsinki. Kokouksessa käsitellään sääntömääräiset asiat. Jäsenet tervetuloa!

Metsästrategia 2025 päivitys

Maa- ja metsätalousministeriön johdolla päivitetään parhaillaan Metsästrategiaa 2025. Metsäkoulutus ry on valmistellut strategiaan liittyen omat tavoitteensa ja linjaukset sekä esittänyt konkreettisia kehittämisehdotuksia hankkeiksi koulutukseen ja osaamisen kehittämiseksi. Kiitos aktiiviselle hallitukselle valmistelusta.

Metsäkoulutus ry:n kehittämishankkeet 2018

Metsämiesten Säätiön hankehaussa Metsäkoulutus ry:n esittämät kaikki seitsemän hanketta sai rahoituksen. Hankkeet saivat yhteensä lähes 300 000 euroa.

1. Log​ ​Force​ ​ja​ ​Wood​ ​Force​ ​metsäalan​ ​oppimisympäristöksi

Timo Leinonen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, kesto 2 vuotta, 27 500/vuosi 55 000 euroa/2 vuotta

1. FORESTVISIT

Riitta Aho Helsingin Yliopiston koulutus ja kehittämispalvelut HY+ Oy, kesto 1 vuosi, 25 000 euroa

http://eduvisit.fi/ vastaava sivusto toteutetaan metsäalalle.

1. Naisista voimaa metsäalalle -tutkimus

Niina Mäntyniemi Maaseutuammattiin ry, kesto 8 kuukautta, 25 000 euroa

1. Kasvinsuojelututkinto sähköisesti

Ari Nieminen Tapio Silva Oy, kesto 1.4.2018-31.10.2018, 9 000 euroa

1. Metsäalan virtuaalikoulutuksen jalkauttaminen

Jani Holopainen Helsingin yliopisto, kesto 1 vuosi, 26 000 euroa

1. Metsäalan sähköiset kurssi- ja tietokirjat kirjastoihin

Satu Rantala Metsäkustannus Oy, kesto 1 vuosi, 20 000 euroa + oma rahoitus 18 000 euroa

1. Metsäalan ammatillisen koulutuksen tuottaman osaamisen ja työelämävastaavuuden laadullisen arvioinnin tulosten jalkauttaminen oppilaitoksiin

Eila Lautanen Työtehoseura, kesto 1 vuosi, 44 800 euroa

Näiden uusien hankkeiden lisäksi jatkuvat seuraavat hankkeet

1. Metsä puhuu uusille osaajille – alueellisen markkinoinnin kehittäminen

Vastuullinen johtaja Niina Mäntyniemi, Maaseutuammattiin ry

1. Metsätalousinsinöörikoulutuksen uraseurantamittariston kehittäminen

Vastuullinen johtaja Eila Lautanen, TTS Työtehoseura ry

1. Metsät kasvuun – metsäoppia digitaalisesti

Vastuullinen johtaja Pasi Artikainen, Seinäjoen koulutuskuntayhtymä/Sedu

1. Metsätalousinsinööristä maisteriksi

Vastuullinen johtaja Jarmo Mäkelä Karelia AMK

Metsäkoulutus ry:n hankeideahaku järjestetään seuraavan kerran ensi lokakuussa. Hankeideoita voi lähettää Metsäkoulutus ry:lle 1.-31.10.2018. Kesälomalla voi tulla hyviä metsäalan koulutuksen kehittämisideoita, joten ideat ylös ja syksyn hakuun. Hankeideahaun ohjeet ja lomakkeet: http://www.metsäkoulutus.fi/hankehaun-ohjeet/

Metsävisan finaali 24.-25.5.

Valtakunnalliseen finaaliin kutsuttiin kilpailulomakkeiden perusteella 50 koulujensa parasta. Finaali on samalla kaksipäiväinen opintomatka Helsingissä, Espoossa ja Kirkkonummella. Metsäkoulutus ry:n jäseniä osallistuu tehtävärastien järjestämiseen ja Metsäkoulutus ry palkitsee sijat 4-10 100 euron stipendillä.  Metsävisaan osallistuville MTK ja metsänhoitoyhdistykset tarjoavat 12-14 nuorelle kahden viikon kesätyöpaikan eri puolilla Suomea.

Tarjolla Biotalouden erikoistumiskoulutusta 30 op Itä-Suomessa – haku on käynnissä

Biotalouden erikoistumiskoulutus sopii henkilöille, jotka toimivat tai tulevat toimimaan biotalouden alalla, yrityksissä, neuvonta- tai edistämistehtävissä, ammatillisina opettajina tai ovat biotaloutta edistäviä julkisia toimijoita. Koulutus sopii yrittäjille tai yrittäjiksi aikoville, jotka toimivat esimerkiksi biotuotannossa ja sen raaka-ainehankinnassa. Hakijoilla tulee olla soveltuva korkeakoulutasoinen tai muu biotalouden alalle soveltuva koulutus.

Erikoistumiskoulutus pohjautuu tiiviiseen työelämäyhteistyöhön, esim. itsenäisiin ja ryhmässä tehtäviin kehittämisprojekteihin yhdessä yritysten kanssa. Opiskelu toteutetaan joustavasti verkko-oppimista hyödyntäen.

Koulutuksen hakuaika: 2.4.-1.6.2018

Koulutus toteutetaan: 3.9.2018-31.7.2020

HINTA: 900 €/osallistuja (alv 0%). Osallistumismaksu laskutetaan 2 erässä.

LISÄTIETOJA: www.biotalouskoulutusitasuomi.fi

Itä-Suomen yliopisto Piritta Torssonen, piritta.torssonen@uef.fi, 050 4058 236 Laura Tomppo, laura.tomppo@uef.fi, 040 3552 541

Tervetuloa Metsä puhuu uusille osaajille – hankkeen viestintäkoulutukseen

Aika: torstai 7.6.2018 klo 10.00 – 17:00

Paikka: MOW, Pikku Robertinkatu 9, 2. krs., Helsinki

Päivässä on kaksi osaa. Osa 1 klo 10 – 13:45 ja osa 2 klo 14:00 – 17:0

Osa 1. Koulutusmarkkinoinnin kokemukset jakoon

• Esimerkkejä oppilashankinnan jalkatyöstä somemarkkinointiin, oppilaitokset ja Niina Mäntyniemi
  • Somevaikuttaja HurHur seuraa suomalaisen puun liikettä Egyptistä pohjoiseen metsään, Sami Törmä United Screens Finland
  • ”Hands on” – SOME-mainontakoulutus, Samuli Junttila, KEIMA Creative

Osa 2. Metsäsuhteet viestinnässä

Kantar TNS teki selvityksen suomalaisten metsäsuhteista. Tutkimus on laatuaan ainutlaatuinen ja tuloksena oli erittäin kiinnostava kirjo metsäsuhteita. Iltapäivän aikana Kantarin tutkijat kertovat ja laittavat pohtimaan, miten erilaiset metsäsuhteet voisi huomioida viestinnässä ja markkinoinnissa. Saavutammeko nykyisillä viesteillä potentiaaliset alalle hakeutujat?

Voit tutustua selvitykseen ennakolta täällä:

Ilmoittaudu 1.6 mennessä https://www.lyyti.in/koulutusmarkkinointi

Hyvää alkanutta kesää kaikille!