Metsäkoulutus ry ajankohtaiset

Metsäkoulutus ry:n hankeideahaku 1.-31.10.2018

Hankeideoita voi lähettää Metsäkoulutus ry:lle 1.-31.10.2018. Nyt kannattaa valmistella metsäalan koulutuksen kehittämisideoita, ideat paperille ja syksyn hakuun. Hankeideahaun ohjeet ja lomakkeet: http://www.metsäkoulutus.fi/hankehaun-ohjeet/

Tutkintoja uudistetaan

Metsäalan ammattitutkinnon ja erikoisammattitutkinnon perusteet ovat olleet lausuntokierroksella. Metsäkoulutus ry ja jäsenet ovat olleet mukana vuoden kestäneessä uudistamistyössä ja lausuneet tutkinnonperusteluonnoksista aktiivisesti. Nyt Opetushallitus tarkastelee lausuntojen esityksiä ja tekee tarvittavia muutoksia perusteisiin. Uusien tutkintojen perusteiden on tarkoitus voimaan 1.1.2019 alkaen

Tapahtumia

Toisenasteenkoulutus -ja rekrytointitapahtuma 1.11 Hartolassa

Metsäkoulutus ry osallistuu Hartolassa järjestettävään toisenasteenkoulutus- ja rekrytointitapahtumaan 1.11. Esittelemme on metsäalan koulutus- ja työllistymisvaihtoehtoja. Tapahtuma on näytteelleasettajille maksuton. Kohderyhminä ovat Hartolan, Pertunmaan, Joutsan ja Sysmän 8.-ja 9.-luokkalaiset.

Suometsien hoidon ja metsäteiden rakentamisen työpajakiertue

TTS Työtehoseura ja Suomen metsäkeskus toivottavat Sinut tervetulleeksi keskustelemaan metsätie-, suometsänhoito- ja lannoitushankkeiden laatukysymyksistä ja taloudellisesta kannattavuudesta. Järjestämme aloitustilaisuuksia syksyn 2018 ja talven 2019 aikana viidellä eri paikkakunnalla:

• Oulu 20.11.2018 (ip.)
  • Rovaniemi 21.11.2018 (ip.)
  • Helsinki/Vantaa 13.12.2018 (ap.)
  • Kuopio 9.1.2019 (ip.)
  • Seinäjoki 22.1.2019 (ip.)

Ilmoittaudu täältä – olemme yhteydessä Sinuun tarkemman ohjelman ja aikataulun kera!

Tilaisuuksissa käymme läpi keskustellen edellä mainittujen työlajien toteuttamisen ja osaamisen nykytilaa ja KANTAVA-nimistä kehityshankettamme. Hankkeessa kehitetään työkaluja ja menetelmiä metsätie-, suometsänhoito- ja lannoitushankkeita koskevien palvelukokonaisuuksien tarjontaan. Hankkeen tavoitteena on lisätä alalla toimivien yritysten osaamista eri työlajien laatukysymyksissä sekä kannattavuuden arvioinnissa.

Hanke ajoittuu vuosille 2018–2019 ja sitä rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.

Lisätietoja: Jim Antturi, metsäasiantuntija, Työtehoseura ry, jim.antturi@tts.fi, 050 3363 157

Studia -messut 27.-28.11 Helsingin Messukeskuksessa

Metsäkoulutus ry osallistuu yhdessä oppilaitosten kanssa Studia -messuille marraskuun lopulla. Mukana on kaikki metsäalan koulutusasteet. Studia -messut on Suomen suurin ura- ja rekrytointitapahtuma, jossa vierailee kahden päivän aikana noin 14 000 tuhatta nuorta. Metsäkoulutus löytyy osastolta 5h29.

ForestVisit -hankkeen työpaja 30.10 Helsingissä

ForestVisit -hanke järjestää työpajan Helsingissä Hy+ tiloissa Fabianinkatu 32:ssa. Hankkeen työpajan tavoitteena on kehittää ForestVisit –vierailukonseptin sisältöjä ja toimintamallia. Tilaisuudessa pääsette antamaan omia ideoitanne ja samalla vaikuttamaan siihen, että konsepti hyödyttää toimintaanne esim. kansainvälisen näkyvyyden kasvun kautta.

Lisätietoja hankkeesta ja työpajasta: hanna-maija.kehvola@helsinki.fi ja 050 3788 998

Metsäkoulutus ry:n Metsäalan koulutuksen kehittäminen -seminaarin 25.1.2019 Helsingissä

Metsäkoulutus ry järjestää Metsäalan koulutuksen kehittäminen -seminaarin 25.1.2019 Helsingissä. Paikka UPM pääkonttori, Biofore Talo Alvar Aallon katu 1. Seminaari on maksuton ja kaikille avoin. Laita päivä hyvissä ajoin kalenteriin ja tule mukaan kuuntelemaan ja keskustelemaan metsäalan koulutuksesta.

Kutsut ja ohjelma lähetetään myöhemmin.

Uteliaisuudella uuteen

Aika: Keskiviikko 7.11.2018 klo 9.00 – 15.30

Paikka: Tiedekeskus Heureka, Vantaa

Marraskuisessa tilaisuudessa ravistellaan ajattelua metsäalan työstä ja koulutuksesta. Tapahtuman verkkosivulta lisätietoa.

OHJELMASSA:

• Perspektiiviä muutokseen, luomiseen ja menestykseen luo Henkka Hyppönen. Miten käytämme luovuutta niin, että tuotamme palveluita yhä paremmin?
  • Heikki Pajuoja (Metsäteho) reflektoi metsätalouden muutosta ihmisnäkökulmasta.
  • Mitä meidän pitäisi ymmärtää ihmisestä ja metsästä? Metsäkulttuurinen näkökulma ja metsäsuhdeajattelu. Leena Paaskoski ja Reetta Karhunkorva (Lusto).
  • Palkittu opettaja ja oppimisen uudistaja Maarit Rossi herättelee meitä uuden äärelle. Miten kehitämme oppimisen menetelmiä ja koulutusta?
  • Ihmisen rooli ja vastuunjako ketjussa. Puhumassa yrittäjä Teemu Tolppa Metsäkonepalvelu Oy:stä.
  • Diverty-hankkeessa luodaan yhdessä metsäorganisaatioiden kanssa ymmärrystä mm. digitalisoituvista työprosesseista, jotka edistävät hyvinvointia ja työn sujuvuutta. Arja Ala-Laurinaho (TTL) kertoo.
  • Miten tästä eteenpäin? Miltä ihmisen työn tekemisen ja roolin muutos näyttää metsätalouden kehittämisen näkökulmasta? Olli Laitinen (Metsä Group) katsoo uteliaisuudella tulevaisuuteen.

Tilaisuus on tarkoitettu metsäalalla toimiville ja Metsähyvinvointi-verkostolle. Ilmoittautuminen: www.metsahyvinvointi.fi/blog/uteliaisuudella-uuteen (linkki sivun alalaidassa). Voit välittää kutsun myös asiasta kiinnostuneille työkavereillesi!

Tilaisuuden järjestää Metsähyvinvointi-hanke. Metsähyvinvointi on Metsämiesten Säätiön rahoittama hanke, jota Metsäteho Oy koordinoi.

Lisätietoja: Laura Kammonen

Metsähyvinvointi | Metsäalan Johtamisakatemia

laura.kammonen@metsahyvinvointi.fi | +358 40 570 4777

Metsäkoulutus ry:n syyskokous 11.12.2018 Helsingissä.

Metsäkoulutus ry:n sääntömääräinen syyskokous pidetään 11.12.2018 klo 12.00 Metsäteollisuus ry:ssä Snellmaninkatu 13 Helsingissä. Kaikki jäsenet tervetuloa!

Hyvää syksyn jatkoa!

Ville